U bent hier » http://www.goudappel.org/ onderwijs/ Competentiegericht_programmeren.php

Competentiegericht programmeren

In het competentiegerichte onderwijs is het proces (hoe kom je ertoe) zeker zo belangrijk als het resultaat. Programmeren is niet alleen een vaardigheid maar ook een competentie!

Beoordelingsmodel portfolio

Onderdelen die per opdracht worden beoordeeld:
1 De opdracht overnemen en evalueren (samenvatten in eigen woorden)
Begrijp ik de opdracht helemaal voor ik eraan begin?
Deelproblemen beschrijven (de opdracht opdelen in hapklare brokjes).
2 Inlezen, (literatuuronderzoek) bronnenonderzoek
(Tutorial, manual, Lijst van commando’s, fora, etc.)
Vertalen, samenvatten in eigen woorden.
3 Idee voor een oplossing formuleren
Ontwerpen programma als stroomdiagram
Uitproberen deelroutines
4 Programma coderen
5 Evalueren programma (wat ging er goed, wat kan beter)

Puntentelling

Onderdelen 1 t/m 3 leveren maximaal 5 punten op
Onderdeel 4 levert maximaal 4 punt op

1 punt voor alleen het coderen van deelproblemen
2 punten voor werkende code
punt 3 en 4 worden toegekend voor de manier waarop de problemen zijn opgelost (oorspronkelijkheid, efficiëntie, vorm. oftewel creativiteit, doelmatigheid en opmaak)
Onderdeel 5 levert maximaal 1 punt op (en mogelijk een compensatie punt voor onderdeel 4)

Bij overschrijding van de inlevertermijn kan er niet beoordeeld worden, omdat er dan al een bespreking heeft plaatsgevonden.

De opdrachten samen vormen een portfolio, zo kan het zijn dat er een duidelijk stijgende lijn in de resultaten zit die leidt tot een eindcijfer dat hoger is dan het rekenkundig gemiddelde van de deelcijfers per opdracht. (het omgekeerde kan helaas ook)


SDM van het programmeren

Bijvoorbeeld de GGD-opdacht

Informatieanalyse Wat is de opdracht, wat wil de opdrachtgever, begrijp ik die helemaal?
In eigen woorden weergeven en checken met de opdrachtgever.
Definitiestudie Wat zijn de kaders en staan die vast, zo ja wat is een GDD precies?
Functioneel ontwerp PSD, volgorde, waar haal ik gegevens vandaan, hoe zien die eruit?
Technisch ontwerp Splitsen in blokken en lussen.
Realisatie Coderen in een geschikte taal.
Testen en invoering Bij voorkeur door anderen. Fouthandlers en helpfunctie aanpassen.
Gebruik en onderhoud Documentatie afwerken.